Koncert inauguracyjny 12. Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Michała Spisaka

Jak co roku, 14 września, w dzień urodzin najsłynniejszego dąbrowskiego kompozytora, patrona konkursu, odbędzie się koncert, który zainauguruje 12. Międzynarodowy Konkurs Muzyczny im. Michała Spisaka w Dąbrowie Górniczej. O godzinie 18:00 na dużej scenie Pałacu Kultury Zagłębia wystąpi Filharmonia Śląska im. Henryka Mikołaja Góreckiego pod batutą Massimiliano Caldiego wraz z zaproszonymi solistami: dr hab. Zoltánem Kovács’em (klarnet) oraz laureatami ubiegłorocznej edycji konkursu – Roksaną Kwaśnikowską (skrzypce) i Gabrielem Pidoux (obój). Koncert poprowadzi Violetta Rotter-Kozera.

W programie koncertu:

  • Michał SpisakToccata na orkiestrę / Filharmonia Śląska
  • Michał SpisakConcertino na klarnet i orkiestrę / dr hab. Zoltán Kovács
  • Karol SzymanowskiI Koncert skrzypcowy op. 35 / Roksana Kwaśnikowska
  • Maurice RavelPawana dla zmarłej Infantki / Filharmonia Śląska
  • Johann Nepomuk HummelIntrodukcja‚ Temat i Wariacje Na Obój i Orkiestrę / Gabriel Pidoux
  • Piotr CzajkowskiKaprys włoski / Filharmonia Śląska

Koncert poprzedzony zostanie ogólnodostępnym pokazem filmu Violetty Rotter-Kozery Michał Spisak. Listy rozproszone w Kinie KADR o godzinie 17:00.

Filharmonia Śląska im. Henryka Mikołaja Góreckiego:
Działalność artystyczną rozpoczęła koncertem muzyki polskiej 26 maja 1945 r., a poziom jej artystycznych dokonań szybko zapewnił czołową pozycję wśród zespołów symfonicznych w kraju. W swym repertuarze prezentuje zarówno światową literaturę symfoniczną, jak i muzykę współczesną. Kunszt katowickich muzyków wielokrotnie mogli też podziwiać uczestnicy międzynarodowych festiwali. Filharmonia wielokrotnie koncertowała podczas Międzynarodowego Festiwali Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień i oratoryjno-kantatowym festiwalu Wratislavia Cantans. Od Festiwalu Muzyki Francuskiej w La Chaise Dieu, trzy dekady temu, muzykuje także na festiwalach zagranicznych. Od 1958 r. – i pierwszych tournée po ówczesnej Czechosłowacji – orkiestra koncertowała w całej Europie, a także m.in. w Japonii, Korei Południowej i na Tajwanie. Łącznie, w 25 krajach poza Polską, symfonicy dali ponad pół tysiąca koncertów. Na scenie stawali z nimi najwybitniejsi artyści, dyrygenci i soliści – począwszy od Leopolda Stokowskiego, Giennadija Rożdiestwienskiego czy Fou Ts’onga, po Krystiana Zimermana, Igora Ojstracha, Zachara Brona, Idę Haendel, Victorię de los Angeles oraz Montserrat Caballé.

Massimiliano Caldi:
Massimiliano Caldi (Mediolan, 1967 r.) – posiada duże, międzynarodowe doświadczenie w dziedzinie muzyki symfonicznej, opery, operetki i baletu oraz zainteresowania w dziedzinie muzyki współczesnej i powrocie do dziewiętnastowiecznej opery. Wyróżnia się doskonałym przygotowaniem zawodowym oraz przejrzystym i linearnym stylem dyrygowania. Laureat I nagrody na Międzynarodowym Konkursie G. Fitelberg (1999 r.), obecnie Główny Dyrygent Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego w Rzeszowie oraz – gościnnie – Pierwszy Dyrygent Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku. Maestro był Głównym Dyrygentem i Konsultantem Artystycznym Filharmonii Koszalińskiej im. Stanisława Moniuszki (2014-2017), Dyrektorem Artystycznym Śląskiej Orkiestry Kameralnej w Katowicach (2006-2010) i Głównym Dyrygentem Orkiestry Kameralnej Milano Classica (1998-2009). W ciągu ostatnich dziesięciu lat odbył tournée po Izraelu, Omanie, Stanach Zjednoczonych, Chile, Brazylii, Niemczech i Turcji. W ostatnim czasie w zakresie opery dyrygował m.in.: Il Barbiere di Siviglia w Teatrze Wielkim w Poznaniu, La Rondine w Filharmonii Narodowej w Warszawie (XXI Festiwal Wielkanocny Ludwiga van Beethovena) i Notte per me luminosa Marco Betty w Teatro Municipale w Piacenzy. Caldi brał udział w pierwszym światowym nagraniu Koncertów fortepianowych Raula Koczalskiego nr 1 i nr 2 wraz z Filharmonią Podkarpacką im. Artura Malawskiego oraz pianistką Joanną Ławrynowicz pod etykietą Acte Préalable. Artysta staje na czele orkiestr takich jak m.in. Sinfonia Varsovia, Sinfonietta Cracovia, Sinfonia Iuventus, Orkiestra Akademii Beethovena, NOSPR i Filharmonii Krakowskiej, Szczecińskiej, Łódzkiej, Białostockiej, Poznańskiej i wielu innych.

Zoltán Kovács:

Miłość Zoltána Kovácsa do klarnetu była słyszalna nie tylko w jego technicznie doskonałej grze, na scenie sprawiał wrażenie zatopionego w zupełnie innym świecie, w świecie pełnym głębi i pasji – Badische Zeitung.
Zwycięstwo w konkursie Concertino Prag w 1995 r. dało początek jego międzynarodowej karierze. Studia w Niemczech u takich mistrzów jak legenda gry na klarnecie – prof. Dieter Klöcker i znany kompozytor prof. Jörg Widmann, zaowocowały stypendiami i prestiżowymi nagrodami. Gremium Kulturkreis der Deutschen Wirtschaft przyznało artyście w uznaniu jego sukcesów nagrodę specjalną, a Niemiecka Fundacja Kulturalna Villa Musica trzyletnie stypendium. Dzięki szlachetności i plastyczności swojej gry, klarnecista zachwyca wyjątkowym kształtowaniem dźwięku i wyjątkową interpretacją utworów, zdobywając w mediach pochlebne recenzje jak ta z Pforzheimer Zeitung: Zoltán Kovács osiąga pełnię indywidualnego wyrazu, czy to w skrajnych, dynamicznych obszarach, w najsubtelniejszych zmianach wysokości dźwięku, czy też w harmonijnym dialogu z fortepianem. Twórczy potencjał prezentował jako solista koncertując z Monachijską Orkiestrą Kameralną i Praską Orkiestrą Kameralną oraz występując pod kierunkiem Sir Yehudi Menuhina, Chicka Corea, Pétera Eötvösa i Heinza Holligera. Znaczącą część działalności artystycznej węgierskiego klarnecisty stanowią dziesiątki prawykonań skomponowanych dla niego utworów, m.in. Hansa Tutschku, Marcella Dargaya, Rolanda Leistner-Mayera, Michaela Maierhofa, Bernda Redmanna, Dorothee Eberhardt i Roberta Delanoffa. Ich efektem są liczne nagrania płytowe, radiowe i telewizyjne. Zoltán Kovács jest regularnie zapraszany na renomowane festiwale, m.in. Heidelberger Frühling, Schumannfest Düsseldorf, Europäisches Musikfest Stuttgart i Berliner Festspiele. Gościnnie występuje w wielu krajach europejskich z takimi zespołami jak Ensemble Consortium Classicum, Ensemble Ascolta, Ensemble Modern, Vogler Quartett i Minguet Quartett.


Roksana Kwaśnikowska:
Urodziła się w 1994 r. w Koszalinie. Obecnie kształci się pod kierunkiem prof. Jana Staniendy na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Laureatka wielu konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych, m.in. Międzynarodowego Konkursu na Skrzypce Solo im. Tadeusza Wrońskiego w Warszawie, Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Oleha Krysy we Lwowie, Międzynarodowego Konkursu im. Karola Szymanowskiego i Heinricha Wilhelma Ernsta we Wrocławiu. Jako solistka występowała z orkiestrami Filharmonii Lwowskiej, Krakowskiej, Koszalińskiej, Opery i Filharmonii Podlaskiej, orkiestrą Wratislavia, The Crew i Baltic Neopolis Orchestra. Niewątpliwym sukcesem były występy w Carnegie Hall w Nowym Jorku (2011, 2012) i koncert w Polskim Konsulacie Generalnym w Nowym Jorku (2012). Występowała na festiwalach takich jak Letnie koncerty Grochowskiej (Warszawa), Kyoto International Music Students Festival (Japonia), Wieczory w Arsenale (Wrocław), Chopiniana (Płock), Europejski Festiwal Muzyki (Otwock) oraz w NOSPR w ramach cyklu Środa młodych. Brała udział w wielu kursach mistrzowskich, m.in. Morningside Music Bridge w Calgary i Europejskie Warsztaty Muzyczne w Kołobrzegu. Jej zamiłowanie do skrzypiec nie ogranicza się tylko do roli solistki, aktywnie udziela się także w roli kameralisty i muzyka orkiestrowego. Od 2013 r. jest członkiem zespołu Chopin Piano Quintet, z którym w 2016 r. nagrała płytę. Gdy wychodzi na scenę, jej najgłębszym pragnieniem jest, aby sprawiać ludziom przyjemność poprzez swoją grę. Dwukrotna stypendystka programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Młoda Polska. Za osiągnięcia artystyczne otrzymała nagrodę Młoda Artystka Roku 2011 oraz, trzykrotnie, Nagrodę Prezydenta Miasta Koszalina.

Gabriel Pidoux:
Naukę gry na oboju rozpoczął w wieku 7 lat pod okiem Helene Devilleneuve, a następnie kontynuował naukę u Jean-Claude Jaboulay. Student Jacquesa Tysa w Konserwatorium Narodowym Superieur de Musique et de Danse de Paris. Dzięki różnym kursom mistrzowskim miał okazję pracować m.in. z Jean-Louis Capezzalim, Mauricem Bourgue, Nicholasem Danielem, Heinzem Holligerem. Laureat konkursu Barbirolli Oboe i Be The One Oboe Competition oraz ex aequo 11. Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Michała Spisaka (2017), finalista Gillet-Fox Oboe Competiton.

 

Pozostałe newsy